Marian-Bijlenga

Marian Bijlenga

Z.T., textiel met paardenhaar, 125x109 cm.

Marian Bijlenga (Loenersloot, 1954)

 

NL

Marian Bijlenga vindt haar inspiratie in alles uit haar omgeving. Vaak is dat de natuur, maar ook patronen in muren, vloeren, schuurpapier, visschubben. Ze maakt objecten en ontwikkelt structuren. Hierbij maakt ze gebruik van textiele materialen zoals katoen, papier en paardenhaar. Niet het materiaal is haar uitgangspunt, maar de vorm. Haar fascinatie is de lijn, grafologische tekens zoals het alfabet, het schrift, cardiogrammen, chinese karakters en fractalen.Het ritme van de lijnen en de ruimte ertussen. De contrasten gebruikt zij om tot een vorm te komen met een persoonlijk handschrift. Haar techniek en materiaalkeuze ligt voor de hand, de lijn is de draad. De soepelheid van textiel biedt haar de grootst mogelijke vrijheid om haar doel te bereiken: het vinden van nieuwe vormen, soms in heldere transparante structuren, dan weer in verdichte complexe patronen.

 

Prijzen:1994 Profielprijs, Stichting Profiel, Amsterdam1995 Outstanding Prize Lacquered Textile Contest, Komatsu, Japan1996 Betonac Prijs, 4e Internationale Betonac Prijs, Belgie1998 Sincol Prize, 4e `In Our Hands` Competitie, Nagoya, Japan1999 Excellence Award, 6e Internationale Textiel Competitie, Kyoto, Japan2000 Nominatie West Art of Now Award, KunstRAI, Amsterdam2001 Bronzen medaille, 10e Textieltriennale, Lodz, Polen2002 OBG Award, International Textile Art Biennale, Belfast, UK2002 Biennaleprijs, 2e Internationale Tapestry Art Biennale, Beijing, China.

EN

She is fascinated by dots, lines and contours, by their rhythmical movements but also by the empty space they confine. Instead of drawing on paper, she draws in space by using textile as a material.

 

She works with thread, fabric and horsehair, fish scales and parchment, materials which are soft, light, flexible and open to endless development.

 

For her transparency is a prerequisite. By leaving some space between the structure and the wall the object is freed from its background and interacts with the white wall. It becomes what she calls a “Spatial Drawing”.

 

Composed of hundreds of small shapes connected with monofilament, Dutch artist Marian Bijlenga's work is defined as much by a calligraphy of shadows as by the often bright spots of color stitched with thread and horsehair. Her most recent work, the palimpsest series, documents the tiny pin holes in the studio wall of her mentor/teacher, the monofilament forming a trail

between the holes, each made by the continuous process of pinning up and taking down art.

 

She lives and works in Amsterdam, The Netherlands, where she studied at Gerrit Rietveld Academie. She has exhibited extensively throughout The Netherlands, Japan, the United States, Poland, Australia, England, Finland, Denmark, China, Japan and Indonesia. She has been an

artist in residence on three occasions and has published internationally in Embroidery, Surface Design, FiberArts, Collect and Selvedge.

Red Fragment, 30x40 cm.

Collage van schuurpapier, 25x30 cm.

Z.T. 30x40 cm.

Collage van schuurpapier, 25x30 cm.

Visschubben, 90x88 cm.

Collage van schuurpapier, 25x30 cm.

ZT textiel met paardenhaar, 105x115 cm.

Collage van schuurpapier, 25x30 cm.

In 1995 heeft Marian Bijlenga een boek uitgegeven,"Written Weed". Hierin heeft ze 111 werken die gemaakt zijn van organische materialen afgebeeld. De laatste 10 originelen die in het boek zijn afgebeeld zijn te koop.

Written weed #13

Written Weed #29

Written Weed #53

Written Weed #66

Galerie Franzis Engels Nieuwevaart 200,1018ZN Amsterdam +31 6 31000323 Open: Thu - Sat 13.00 - 18.00 contact@FranzisEngels.nl

Contemporary art in the centre of Amsterdam